לדף הבית            ד"ר איתי בר-חוה            המרכז            מכתבי מטופלים          אלבום הילדים          טפסים          קישורים          צרו קשר         
English En            
 

תזונה ואורך חיים נכון

תזונה ופוריות האישה

  הקשר בין תזונה ופוריות היה ידוע לאדם עוד מימי קדם. בעשורים האחרונים בעקבות מחקרים רבים קיבל קשר זה
ביסוס מדעי מוכח.
תזונה נבונה ואורח חיים נכון חשובים לבריאות האישה לאורך כל מעגל חייה, ובפרט בגיל הפוריות. במהלך שנות הפוריות הפעילות ההורמונאלית בשיאה, ופעילות הורמונאלית תקינה היא תנאי הכרחי על מנת לאפשר רבייה.
רביה, הריון והנקה הם תהליכים הדורשים אנרגיה רבה ורכיבי תזונה מגוונים, לכן חשוב כי גוף האישה יהיה מאוזן מבחינה תזונתית, על מנת שיוכל להתמודד עימם.
בשנים האחרונות קיימת מגמה עולמית (בייחוד בעולם המערבי) של ירידה בשיעורי הפריון. במקביל, איכות המזון הנצרך יורדת, עקב ריבוי מזון מתועש, מעובד ומהיר, המתאפיין בכמות גבוהה בד"כ של פחמימות "ריקות" ושומן, כמות נמוכה של ויטמינים וסיבים, ובחומרים מוספים כגון צבעי מאכל, מייצבים, חומרי שימור ועוד.
מחקרים בדקו קשר בין רכיבי תזונה ספציפיים והשפעתם על פוריות ומערכת הרבייה. מתוך מחקרים אלו צמחה ה"נוסחא" לדיאטה תומכת-פריון שאלו הם עיקריה:
צריכת פחמימות מורכבות והימנעות מפחמימות פשוטות
הפחמימות הינן אב מזון עיקרי בתפריטו של האדם והן מתחלקות לשני סוגים:
1. פחמימות "מורכבות" המתאפיינות בכמות סיבים גבוהה ובספיגה איטית והדרגתית למחזור הדם. לקבוצה זו שייכים הדגנים המלאים (אורז מלא, קווקר, קינואה, כוסמת ועוד), הקטניות (שעועית, עדשים, חומוס, פול, אפונה) ומוצרים מקמח/חיטה מלאה (לחם מקמח מלא, פסטה מלאה, קוסקוס מלא ועוד)
2. פחמימות "פשוטות" – רובן בעלות טעם מתוק ותכולת סיבים נמוכה, והן מתאפיינות בספיגה מהירה למחזור הדם. לקבוצה זו שייכים ממתקים, סוכרים שונים, מיצים ומוצרי קמח לבן.
מחקרים הראו כי צריכה גבוהה של פחמימות פשוטות קשורה בהפרעות הורמונאליות ובבעיות ביוץ. העדפת פחמימות מורכבות תסייע בשיפור תגובת הגוף לאינסולין, שיפור המאזן ההורמונאלי והסדרת הביוץ.
צריכה נכונה של שומנים
העשרת התפריט בשומנים חד בלתי רווים ובאומגה 3, והימנעות משומנים רוויים ושומן טרנס.
השומן הוא רכיב חיוני בתפריט. שומנים מהווים אבן בניין להורמוני המין, ומכאן הקשר בין שומן לפוריות.
מומלץ לצרוך בעיקר שומנים חד בלתי רוויים (המצויים באבוקדו, שמן זית וקנולה, אגוזים, גרעינים ועוד) וכן שומן מסוג אומגה 3 המצוי בעיקר בדגים (דגי ים וחלק מדגי הבריכה הישראלים). לאומגה 3 ישנה השפעה אנטי דלקתית ובמחקרים נמצא כי הוא מסייע לדיכוי תאי אנדומטריוזיס.
בנוסף, השומנים הנ"ל עשירים בוויטמין E וצריכתם מסייעת להגברת זרימת הדם לרחם ולתמיכה ברירית הרחם, ומכאן לשיפור הפוריות.
במקביל, מומלץ להימנע משומנים רוויים, בעיקר מסוג "טרנס" – שומן מוקשה המצוי בחלק מהמרגרינות ובמזונות תעשייתיים המכילים שומן מוקשה/מוקשה חלקית, שומן קוקוס או דקלים (למשל עוגיות שונות, בורקסים, מלוואח וג´חנון, גלידות מסוימות ועוד). מחקרים הראו קשר הדוק בין צריכה מוגברת של שומן זה לבין הפרעות פוריות.
ויטמינים, מינרלים ואנטי אוקסידנטים
משתתפים בפעילות הורמונאלית ולכן חיוניים לפוריות תקינה וכמובן להכנת הגוף להריון. תזונה מאוזנת ומגוונת אמורה לספק כמות נאותה שלהם. עדיף תמיד לצרוך אותם מהמזון, אולם במקרים בהם התזונה חסרה כדאי להוסיף מולטי וויטמין (למשל מולטי וויטמין לנשום הרות), כדי להשלים חוסרים ולמלא מחסנים לקראת ההיריון.
2 השחקנים העיקריים בהקשר של פוריות בקבוצה זו הינם חומצה פולית, החשובה לפוריות תקינה ולמניעת מומים בעובר, וברזל, ההכרחי למניעת אנמיה והפרעות ביוץ.
אנטי אוקסידנטים הינם חומרים מעכבי חמצון המגנים על התאים בגוף מפני תהליכי הזדקנות, תהליכים סרטניים ותהליכים נוספים המסבים נזק לתאים. במחקרים נראה קשר בין מחסור באנטי אוקסידנטים לבין בעיות פוריות. חלק מהוויטמינים (לדוגמא וויטמין C ו-E) מהווים בעצמם אנטי אוקסידנט.
אנטי אוקסידנטים מצויים בשפע בירקות, פירות ומזונות צמחיים שונים. חלקם מצויים בפיגמנטים המקנים לירק/פרי את צבעו. צריכה נאותה, אם כן, של ירקות ופירות מכל הצבעים תספק לגוף שלל אנטי אוקסידנטים.

פיטואסטרוגנים
אלו הם חומרים צמחיים המצויים בעיקר בסויה ומוצריה (לדוגמא פתיתי סויה, חלב ומעדני סויה, טופו, אדממה ועוד), הדומים מבחינת המבנה שלהם להורמון האסטרוגן. פיטואסטרוגנים מהתזונה עלולים להתערב במאזן ההורמונאלי ולשנותו, לכן מומלץ להימנע מצריכתם בזמן טיפולי פוריות.
אלכוהול
מחקרים אחרונים מצאו קשר בין צריכת אלכוהול לבין עיכוב הפריה בנשים פוריות, לכן מומלץ להימנע מאלכוהול במהלך טיפולי פוריות.
קפאין
נצפה קשר במחקרים בין צריכה גבוהה של קפאין לבין ירידה בפריון וסיכון להפלה מוקדמת, לכן מומלץ לצמצם את צריכתו.
מזון מתועש ומעובד
מזונות תעשייתיים מכילים חומרים מוספים כגון צבעי מאכל, חומרים משמרים, חומרים מתחלבים, חומרי טעם וריח כימיים ועוד. מחקרים מצאו כי רוב הנשים שסובלות משיבושים במחזור צרכו הרבה מזון מעובד.
כדאי אם כן להימנע מהם ומג´אנק-פוד.
שמירה על משקל גוף תקין
תת משקל או עודף משקל משפיעים ישירות על הציר ההורמונאלי בגוף ומשבשים אותו. נשים הסובלות מתת משקל או עודף משקל/השמנה מועדות לבעיות פוריות ואף העדר מחזור.
בנשים עם עודף משקל יש חשיבות למיקום עיקר רקמת השומן – נשים עם השמנה בטנית (השמנת "תפוח") מועדות יותר להפריות בפוריות מנשים עם השמנת "אגס" (ריכוז רקמת השומן באזור האגן, הירכיים והישבן). מומלץ
אם כן לשפר את מימדי המשקל, אולם חשוב לעשות זאת באופן מבוקר בעזרת תוכנית תזונתית מתאימה, תוך התייעצות עם דיאטנית.

לסיכום, "דיאטת הפוריות" כוללת את העקרונות הבאים:
• צריכת פחמימות "מורכבות" והימנעות מפחמימות "פשוטות".
• העדפת שומנים חד בלתי רווים ותוספת אומגה 3 ,והימנעות מצריכת שומן רווי ושומן "טרנס".
• אכילה מגוונת של פירות וירקות מכל הצבעים, ותוספת מולטי וויטמין כאשר התזונה חסרה.
• הימנעות ממוצרי סויה בזמן טיפולי פוריות.
• הימנעות מאלכוהול וצמצום צריכת קפאין.
• הימנעות ממזון מתועש, מעובד ומהיר.
• השגה/שמירה על משקל גוף תקין במידת האפשר.

לפרטים נוספים או לקביעת תור ניתן לפנות לנורית כרמון – דיאטנית מרכז "פוריות מאלף ועד טף"
 
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום    עיצוב אתר: ליעד שר Copyright © 2011 Fertility.org.il.
הכנסו לפוריות מעקב הריון הכנסו לפוריות מעקב הריון