לדף הבית            ד"ר איתי בר-חוה            המרכז            מכתבי מטופלים          אלבום הילדים          טפסים          קישורים          צרו קשר         
English En            
 

מעקב הריון

מותר ואסור בהריון

שאלות כלליות

  1. איזו פעילות גופנית מותר לבצע בהריון?
האיגוד האמריקאי לרפואת נשים ומילדות ממליץ על 30 דקות של פעילות גופנית מתונה מדי יום לכל אישה, וגם לנשים הרות, בתנאי שאין מחלות רקע או סיבוכי הריון. נשים שהיו פעילות גופנית לפני ההריון יכולות, בדרך כלל, להמשיך באותה פעילות.
חשוב לזכור - ישנן פעילויות מסוימות שמהן כדאי להימנע, בעיקר מהטרימסטר השני להריון:
• פעילויות הכרוכות בסיכון לנפילה או טראומה בטנית: כדורסל, רכיבה על אופניים, רכיבה על סוסים.
• פעילויות הכרוכות בשכיבה על הגב.
• צלילה אסורה – העובר חשוף יותר לדקומפרסיה.
תמיד, גם בהריון וגם שלא בהריון, חשוב להימנע מפעילות בשעות חמות וכאשר הלחות גבוהה. חשוב לשתות הרבה בכדי למנוע התייבשות וללבוש בגדים מתאימים לצורך פיזור החום. אין להגיע לעייפות קיצונית. בעבר ההמלצה היתה שלא לעלות על דופק של 140 פעימות לדקה, אך היום הגישה היא שכל זמן שניתן לנהל שיחה, הרי שזהו מאמץ סביר. מעבר לכך – זהו מאמץ מוגזם. צריך לזכור שככל שההיריון מתקדם, יש יותר בעיית יציבה ורלקסציה של מפרקים. מצבים אלו חושפים את האישה לסכנת נפילה ולפגיעה אורתופדית ולכן יש צורך בזהירות רבה יותר.
מחקר שהתפרסם לאחרונה מצא שפעילות גופנית גרמה לירידה מסוימת במשקל העוברים, יתכן משום שהיא משנה את אספקת חומרי ההזנה לעובר. עם זאת, לאור העובדה שמשקל עובר גבוה חושף את העובר לסיכוני סוכרת, יתכן ויש בכך דווקא תועלת לעובר.
נשים עם סיבוכי הריון, כמו לחץ דם גבוה, בעיות בגדילת העובר או מעשנות כבדות, רצוי שתמנענה מפעילות גופנית .

2. האם מותר לטוס בהריון?
בנשים בריאות – אין סכנה לטוס בהריון, לא לאם ולא לעובר. מצבים מסוימים בהריון, כמו בעיות קרישה, אי ספיקה שלייתית (הבאה לביטוי בעובר קטן) ואנמיה חמורה עלולים להגדיל את הסיכון, אך הדבר עדיין אפשרי.
לחץ האוויר בתא הנוסעים אמנם נמוך מעט יותר, כך שריווי החמצן בדם האישה מעט נמוך יותר, אך לעובר אין בעיה להסתגל לכך. אין גם בעיה בקרינה הקוסמית הקיימת בגבהים – מידת החשיפה של הנוסע הרגיל (מי שאינו צוות אויר הטס לעיתים תכופות) מועטה ביותר.
רצוי , אם אפשר , לטוס בשבועות 14-28. זוהי התקופה שבה האישה חשה טוב, הסיכון להפלה מוקדמת חלף והסיכון ללידה מוקדמת קטן יותר. כמו כן רצוי שלא לטוס אם יש סיכון ללידה מוקדמת.
בעת הטיסה כדאי לבחור במושב נוח ככל האפשר, לקום אחת לשעה-שעתיים להליכה קצרה, ואם לא ניתן – לפחות להזיז את הרגליים. חשוב לשתות הרבה: הלחות הנמוכה בתא הנוסעים גורמת להתייבשות. ככלל חשוב לשתות לפחות 10 כוסות (לא חשוב של מה) ביום במהלך ההיריון. אם הפיפי שלך בהיר את שותה מספיק ואם הוא כהה סימן שאת לא שותה מספיק.

3. האם מותר לקבל עיסוי בזמן הריון?
מותר לקבל עיסוי בהריון, והדבר יכול אף להקל על תחושות האישה במצבים הקיימים בהריון כמו כאבי גב, כאבי ראש, בצקות בגפיים, כאבי פרקים ומתח מוגבר בשרירים. העיסוי מקל על מצבי מתח ומאפשר שינה טובה.
מספר כללי זהירות:
• בעת העיסוי רצוי שלא לשכב על הגב, אלא על הצד. קיימות מיטות עיסוי עם "חור" לבטן, שלפי חלק מהמטפלים אינן מומלצות משום שהן עלולות לגרום ללחץ על הבטן ומתח בשרירי הגב התחתון.
• רצוי שלא לבצע עיסוי על הבטן.
• יש נקודות מסוימות ברפואה האלטרנטיבית, במרפק ושורש כף היד, שלחץ עליהן עלול לעורר התכווצויות של הרחם. רצוי להימנע מלחץ עליהן.
• בנשים עם חשש ללידה מוקדמת או חשש לקרישי דם – רצוי שלא לבצע עיסוי.
 
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום    עיצוב אתר: ליעד שר Copyright © 2011 Fertility.org.il.
הכנסו לפוריות מעקב הריון הכנסו לפוריות מעקב הריון